blog

Zo maak je een website die klanten overtuigt

9 juli 2020

Je bent een bedrijf gestart, yay!! Maar dan? Je hebt klanten nodig.

Je zult jezelf online zichtbaar, vindbaar en herkenbaar moeten gaan maken. Een website kan hierbij niet ontbreken, maar hoe maak je zo’n website die klanten overtuigt?

1   Kies een passende uitstraling voor je bedrijf

Heb je al een logo en huisstijl (branding)? Voor iedereen die niet in de grafisch-ontwerp-branche zit is dit waarschijnlijk een moetje, maar voor de creatievelingen onder ons is dit het leukste onderdeel!

Wat wil je uitstralen? Zijn je klanten jong/oud, man/vrouw, uitgesproken/ingetogen, casual/formeel enz. Ga los met vormen, kleuren en lettertypes en zoek naar wat werkt. Als je hier volledig clueless in bent, besteed het dan zeker uit! Je branding is de basis van je hele online marketing.

TIP: laat je niet beperken door wat zogenaamd ‘hoort’ in jouw branche, want dan ga je juist volledig op in de massa. Wees niet bang om buiten de lijntjes te tekenen 😉.

2   Verplaats je in je klant

Spreek je klant direct en persoonlijk aan, alsof je op een verjaardag aan het praten bent met de oom van je nicht (oh nee wacht, dat is je vader.. ) anyhow spreektaal dus 🤪.  Laat zien dat je zijn/haar situatie begrijpt, door te benoemen waar ze tegenaan lopen en waarom dat vervelend is.

Stel je verkoopt roze tennisballen, dan zeg je bijvoorbeeld: “Verdwijnen jouw ballen ook altijd tussen die van het veld ernaast? En heeft dit je al menig discussie en nieuwe ballen gekost? Met die van ons nooit meer!”😁

Neem daarnaast mogelijke bezwaren van je klant weg. In mijn branche (webdesign) zijn veel klanten bijvoorbeeld bang voor verborgen kosten, dus al vrij hoog op mijn homepage benoem ik dat die er echt niet zijn. Zorg ervoor dat ze geen enkel excuus meer hebben om met jou te gaan werken 😎. 

3   Show yourself!

Laat jezelf al op je homepage zien, en het liefst nog zo hoog mogelijk. Ja ook als je het verschrikkelijk vindt om naar jezelf te kijken 😋.

Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Door jezelf te laten zien, krijgt de bezoeker het idee je een beetje te leren kennen. En als je op je foto een vriendelijke, betrouwbare uitstraling hebt, zullen ze je eerder werk toevertrouwen. Dus ook als je heel introvert en bescheiden bent, raad ik je dit aan. Ook al voelt dit ongemakkelijk voor je.

Zorg dan natuurlijk wel voor een professionele foto in goede kwaliteit. Zoek eens op personal-branding-shoot voor inspiratie en leuke fotografen. Of vraag het aan mij dan verwijs ik je door naar een topper 😊. 

4   Benoem wat jou beter maakt dan je concurrentie

Wat maakt jou uniek? Of beter? Dit kan ‘m zitten in je werkwijze, maar ook in je prijzen of bepaalde garanties die je geeft. Of misschien is jouw eindproduct gewoon net even wat origineler of duurzamer dan die van de concurrent. Laat mensen zien wat jou de beste keus maakt!

Vind je het lastig om iets te vinden? Vraag het dan eens aan tevreden klanten of, als die er nog niet zijn, aan je familie of oud-collega’s. Vaak zijn de dingen waarin jij je onderscheidt, dingen die je zelf heel normaal vindt! 

5   Laat je klant niet zoeken

Je website moet zodanig zijn opgebouwd dat klanten binnen een paar seconden kunnen vinden wat ze zoeken. Mensen zijn zeer ongeduldig als het op online activiteiten aankomt.

Zorg dus voor:

  • Een duidelijk en beknopt menu. Begin met info over je diensten en sluit af met contact. Mensen verwachten contact aan de rechterkant, dus ga niet origineel doen om het origineel zijn en ‘m ergens anders zetten 🤓,
  • Scanbare teksten. Maak je teksten niet te lang. Splits ze op in alinea’s met heldere kopjes.
  • Voldoende links op je homepage. Maak van je homepage een soort samenvatting van je website. Geef korte teasers van verder te vinden informatie met daarbij een link naar de betreffende pagina.

Als er iets zonde is, dan is dat wel een klant die er na 10 seconden zoeken geen zin meer in heeft en naar het volgende zoekresultaat van Google gaat 🙈 .

6   Plaats ervaringen van blije klanten

Als er iets is wat mensen overtuigt, dan is het wel mond-op-mond reclame. Aangezien je die zelf niet kunt geven, kom je hier het meest bij in de buurt door reviews van tevreden klanten te plaatsen (ook wel: social proof). Bij voorkeur op je homepage, maar onderaan je dienstenpagina is ook een mooie afsluiter!

Als startende ondernemer is het misschien nog lastig om een verzameling reviews op te hoesten. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om 1 mooie quote op je homepage te plaatsen en hier later een slider van te maken 😃.

7   Have fun with it!

Vergeet niet om er een beetje plezier mee te hebben. Er mag humor zitten in je webteksten. Je mag een beetje gek doen op je foto’s. Laat je persoonlijkheid zien! Een lachende klant is een gewonnen klant 😄.

p

Ik neem momenteel geen maatwerkopdrachten aan omdat ik werk aan een online leeromgeving voor Wordpress + DIVI!