blog

Wanneer kies je voor een one-page website?

16 januari 2020

De one-page website is al jaren sterk in opkomst vanwege zijn overzichtelijke en gelikte uitstraling. Het is precies wat je verwacht: een website die uit 1 internetpagina bestaat. Waar je op een klassieke website je informatie spreidt over meerdere pagina’s (diensten, portfolio, contact enz.), is bij een one-pager alles onder elkaar te vinden. 

Als je een website gaat (laten) maken, zul je eerst moeten beslissen wat je wilt. Wanneer kies je voor een one-pager? Laten we eerst eens kijken naar de voordelen!

De 5 voordelen van een one-pager

1. Het is goedkoper dan een klassieke website

Niet geheel onbelangrijk zijn natuurlijk de kosten voor het laten maken van je website. En eerlijk is eerlijk: €500 euro is beter dan €1.000  (mijn tarief excl. btw). Als een one-pager voor jouw bedrijf een goede optie is, zou ik het je ook zeker aanraden.

2. Perfect voor op mobiel

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen liever scrollen dan klikken. En dat is nu precies het enige wat je hoeft te doen bij een one-pager.

3. Overzichtelijk en aantrekkelijk

Je wordt gedwongen om je inhoud kort en krachtig te houden  De bezoeker heeft snel een totaalplaatje van jouw onderneming (en het prettige gevoel dat hij alles heeft gelezen wat er te lezen valt).

4. Jij bepaalt in welke volgorde je content wordt bekeken

Waar de bezoeker op een klassieke website snel heen en weer kan gaan klikken tussen pagina’s, volgen ze op een one-pager allemaal hetzelfde pad (van boven naar beneden). Je kunt hiervan goed gebruik maken door de informatie in een slimme volgorde te presenteren (ook wel een sales funnel genoemd). Een veel gebruikte volgorde hierin is bijvoorbeeld:

  1. Informeren   > bijv. in een pakkende header/intro waaruit blijkt wat je doet
  2. Interesse kweken   > laat voorbeelden zien of licht werkzaamheden verder toe
  3. Behoefte creëren   > wat maakt jou beter dan je concurrenten?
  4. Oproepen tot actie   > eindig met een call-to-action, zoals een contact- of bestelformulier

5. Minder pagina’s = minder onderhoud

Misschien een beetje een inkopper, maar als je website maar uit 1 pagina bestaat, hoef je ook maar 1 pagina up-to-date te houden :p. Je kunt bijvoorbeeld ook sneller een nieuwe huisstijl doorvoeren. Zeker als je dit uitbesteedt is dit fijn, want minder onderhoud = minder kosten.

 

 

Klinkt goed of niet? Let op, want er zijn ook nadelen

1. Je bent beperkt in de hoeveelheid content

Een one-pager is niet voor ieder bedrijf geschikt. Als jij meerdere diensten aanbiedt die toelichting vereisen / een uitgebreid portfolio hebt / een blog schrijft enz., dan wil je dit niet allemaal op 1 pagina gaan proppen. De hele meerwaarde van de one-pager ben je dan wel kwijt. Naast het feit dat je bezoeker waarschijnlijk halverwege al afhaakt, komt het de laadsnelheid van je site ook niet ten goede.

2. Misschien is een one-pager nú slim, maar in de toekomst niet meer

Houd rekening met toekomstige wensen voor je bedrijf. Wil je bijvoorbeeld over een paar jaar meer diensten gaan aanbieden of alsnog een blog starten? Dan is een one-pager waarschijnlijk niet meer de beste keus. Je zult je website dan helemaal opnieuw moeten gaan inrichten, waar je een klassieke website eenvoudig kunt uitbreiden met een nieuwe pagina.

3. Je moet harder je best doen om door Google te worden gevonden

Als je gebruik maakt van een one pager, dan is dit ook de enige pagina die door Google kan worden geïndexeerd. Je Search Engine Optimalisation (SEO) is dan belangrijker dan ooit. Wat kun je doen? 

  • Plaats gerichte zoektermen in de kopjes en overige teksten. Kijk waar veel naar wordt gezocht via bijvoorbeeld Google Trends. Geef ook je media slimme titels en omschrijvingen mee.
  • Maak gebruik van de plugin Yoast SEO die ik ook voor je installeer. Lees er hier meer over.
  • Wees actief op Social Media, waarop je regelmatig doorlinkt naar je website.
  • Laat andere (betrouwbare) websites naar jouw website doorlinken. Hoe meer van deze zogeheten backlinks er zijn naar je website, hoe hoger Google je plaatst.
  • Wijzig regelmatig iets in de content van je website. Google ziet je dan als actieve website en zal je voorrang geven op websites waar al een tijd niks meer op is gebeurd.

 

Conclusie: Wanneer kies je voor een one-pager?

Kijkend naar de voor- en nadelen is een one-pager een goede keus voor de volgende situaties:

  • Bij een online cv of persoonlijk profiel
  • Als je maar 1 dienst of product aanbiedt
  • Als je diensten weinig toelichting vereisen
  • Voor een eenvoudige portfolio website
  • Evenementen websites

 

Twijfel je nog en wil je graag sparren?

Neem contact met me op via mijn contactformulier!