blog

Hoe ziet de ideale homepage er uit?

4 november 2019

Je homepage is jouw online visitekaartje! Op de homepage moet snel duidelijk zijn wie je bent, wat je doet en waarom mensen voor joú zouden moeten kiezen. Niemand wil zich door lange teksten heen worstelen voordat duidelijk is welke diensten je aanbiedt. Dan kan het er nog zo mooi uitzien, de boodschap blijft het belangrijkste. Daarnaast kun je je homepage zien als een samenvatting van je website, waarop je naar je verschillende pagina’s kunt doorklikken. Met de nadruk op samenvatting; houd de teksten kort. Kort, maar krachtig.

De opbouw van je homepage

De ideale homepage is overzichtelijk opgebouwd, zoals in onderstaand voorbeeld.

1. Logo + menu

Je begint (meestal) met je logo en het menu van je website. Deze kun je op verschillende manieren positioneren ten opzichte van elkaar, puur naar wat je zelf mooi vindt. Maak in je menu gebruik van korte termen en beperk je tot maximaal 7 menu-items, om de boel overzichtelijk te houden. Als je veel diensten aanbiedt, kun je het beste gebruik maken van een submenu.

2. Header + call to action

Hierna komt de header van je pagina. Dit is de introductie van je bedrijf en dé plek om de aandacht van je klant te trekken. Als je een slogan hebt, kun je die hier goed kwijt, maar kies anders een pakkende headline. Als hieruit maar blijkt wat je doet. Naast een headline is het een goed idee om in je header een zogeheten call-to-action te plaatsen, zoals een knop waarmee je direct naar de contactpagina gaat. Een mooie (achtergrond)foto maakt het geheel af!


3. Beknopt overzicht van je diensten

Onder de header kun je verder uitleggen wat jij te bieden hebt en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen. Biedt je meerdere diensten aan? Dan is het slim om deze diensten overzichtelijk te presenteren, zoals bijvoorbeeld in verschillende kolommen met een korte toelichting. Deze kolommen zou je kunnen illustreren met een icoontje of een afbeelding.


4. Voorbeelden van je werk

Lever jij met je werk concrete producten op, zoals bijvoorbeeld een fotograaf of ontwerper? Dan is het een goed idee om wat voorbeelden van je werk te laten zien, waarbij de klant door kan klikken naar je portfolio. Is je werk wat abstracter, maar kun je wel een goede omschrijving geven van doelen die je bereikt hebt bij klanten? Noem deze dan hier. Ook interessante aantallen en percentages kun je hier bijvoorbeeld uitvergroot laten zien.


5. Over jou

Gebruik deze plek om kort te vertellen wie jij / jullie zijn en waarom je dit bedrijf gestart bent (en bijv. wanneer). Dit is niet de plek voor jouw hele levensverhaal, maar voor een korte introductie waarbij de klant het gezicht bij het bedrijf ziet. Het doel van dit blok is dat de klant denkt: “Hey, die ziet er sympathiek / capabel / oprecht uit, die wil ik inschakelen.” Laat de klant voor meer informatie doorklikken naar je ‘over mij’ pagina.


6. Recente blogs / Referenties / Overig

Tenslotte kun je plek maken voor het uitlichten van je meest recente blogs, referenties van klanten of bijvoorbeeld al direct een contactformulier. Heb je al met (bekende) klanten of bedrijven samengewerkt? Dan is het goede reclame voor jezelf om hier een overzicht van te geven (van bijv. de bedrijfslogo’s), met een begeleidende titel als “zij gingen je voor” of “recente samenwerkingen” enz.

7. Footer

De footer is het onderste deel van je website, dat op elke pagina van je website zichtbaar is. Hier is ruimte voor wat extra links, zoals een Privacyverklaring / Algemene Voorwaarden, en links naar je Social Media. Daarnaast is het mooi om je logo nogmaals te plaatsen en kun je wat bedrijfsinformatie kwijt. Iets minder voorkomend maar ook een goede optie is om een contactformulier(tje) in je footer te plaatsen, of om juist hier een kleine foto van jezelf met korte tekst toe te voegen. Je kunt in principe doen wat je wilt, maar prop hem niet helemaal vol.

Tenslotte: regels zijn er om verbroken te worden 😉

Natuurlijk is een indeling zoals deze slechts een voorbeeld (wel een goeie :p), en kun je wat variëren in de volgorde en kiezen welke onderdelen je wel en niet toevoegt. Voor sommige beroepen is bijvoorbeeld al snel duidelijk wat je doet en volstaat een header, voorbeelden van je werk en een over mij blok. De uitdaging is om precies genoeg informatie te geven om de lezer te overtuigen; om verder te kijken op je website of om direct contact op te nemen.

Wat is wél altijd belangrijk op je homepage:

  • Een pakkende header, waaruit blijkt wat je doet
  • Alleen korte en samenvattende teksten, waarbij je voor meer informatie door kunt klikken naar een andere pagina
  • Een foto van jou of je team, zodat de klant direct ziet met wie hij te maken heeft

Ben je klaar om je perfecte homepage te gaan ontwerpen? Kijk voor lay-out inspiratie ook eens op mijn Pinterest bord. Let’s get LOES!