blog

Branding voor je eenmanszaak, moet dat?

29 juli 2020

In de oudste vorm van branding werd vee gebrandmerkt, zodat duidelijk was wie de eigenaar was (althans, ik heb geen bronnen, de oude Eyptenaren deden vast ook al iets..🤔).

De huidige vorm is in de kern nog hetzelfde. Je drukt op alles wat van jouw bedrijf is een spreekwoordelijke stempel, waardoor duidelijk is dat het van jou vandaan komt. Denk aan: je website, social media posts, visitekaartjes, e-book/brochure etc.

Waarmee doe je dit?

Je kunt je stempel drukken op alle uitingen die je de wereld instuurt. Dit doe je met behulp van:

  • Je bedrijfsnaam
  • Je logo
  • Vaste kleuren
  • Vaste lettertypes
  • Foto’s, afbeeldingen en illustraties in een eenduidige stijl

Dit kun je aanvullen met:

  • Je tone of voice – Hoe spreek je je klant aan?
  • Jouw merkverhaal/brand story – Wat heeft je hier gebracht, wat is je missie en wat maakt jou uniek?
  • Sonic branding – Hoe klink je? Denk aan je voicemail, een jingle voor je podcast, altijd dezelfde afsluitende woorden bij een video-tutorial enz.

Dit alles bij elkaar vormt jouw unieke branding, waarmee je je onderscheidt van de rest!

Personal branding versus corporate branding

Voor je eenmanszaak wil je jouw persoonlijkheid zo goed mogelijk overbrengen, zodat je klanten aantrekt die bij jóu passen. Ook wel: personal branding. Grote bedrijven kiezen een uitstraling die het beste bij hun doelgroep past. Precies andersom dus!

Waar een groot bedrijf bijvoorbeeld zijn tone-of-voice moet kiezen, is jouw tone-of-voice niet meer dan jouw eigen manier van praten. Wees jezelf, misschien in een iets klantvriendelijkere variant 😋, maar ga geen woorden gebruiken die je zelf niet in de mond neemt.

Jíj bent je merk. Dus ook jíj staat op je foto’s, in kleding en op locaties die voor jou typerend zijn. Het enige wat je hierin hoeft te organiseren, is dat alles een beetje lekker in je kleurenschema past 💃.

Wat bereik je met een goede personal branding?

Als je een goede branding toepast op al je uitingen, dan ga je het volgende merken:

  • Je valt op en wordt onthouden
  • Je oogt professioneel, wat vertrouwen geeft
  • Met je persoonlijke verhaal creëer je een gunfactor
  • Je trekt meer klanten aan die ook nog eens een goede match zijn
  • Meer toffe* klanten = meer geld en plezier = een mooier leven

*Hebben de online marketing experts al door hoe hard ik m’n best doe om de term ‘ideale klant’ te vermijden? Ik ben ideale-klant-moe, maar ik vrees dat het toch de beste term is..

Dus JA: als jij een mooier leven wilt, dan regel je branding voor je eenmanszaak 😎

OK, maar hoe dan? Tenzij je zelf grafisch ontwerper bent, zeg ik: besteed het uit!

Afhankelijk van hoe uitgebreid je het aanpakt, heb je een goede (visuele) branding voor zo’n €500 tot €1.000 excl. btw. Dit geeft niet alleen je zelfvertrouwen als ondernemer een boost, maar verdient zichzelf ook gewoon razendsnel terug. Dit geldt uiteraard ook voor professionele foto’s/video/audio en hulp met copywriting!

En waarom schrijf ik als webdesigner een blog over branding?

Míjn ideale** klant durft anders te zijn dan de rest, houdt van opvallende kleuren en laat zijn branding over aan een professional. Dat maakt mijn werk dan weer een stuk leuker 😁.

**Sorry, ik heb geen synoniemen meer.